Ikke rart at optimismen råder hos sengetøy- og dyneprodusenten Mascot Høie. Ørlandsbedriften har gjennom flere års ivrig produksjon erobret en imponerende markedsandel i hele Norden – og lykkes nå også i Sentral-Europa.
130 ansatte
I moderne og stadig større lokaler holder produksjonslinjene varmen, og sørger for at delikate kvalitetsvarer for soverommet bringes ut til forbrukerne. Bedriftens ledelse og produksjonsarbeidere har vist at de kan utvikle sengetøyet og tilpasse seg et krevende marked. Med sine 120-130 ansatte er Mascot Høie et viktig sentrum i det lokale produksjonslivet, et forbilde for andre entreprenører og et velregissert industrieventyr. I dag ligger omsetningen på 330 millioner kroner.
Stor eksportandel
Gründeren, Morten Berg, var den som på 80-tallet startet og utviklet produksjonen, den gang under navnet Mascot, som ble en merkevare innen dyner, puter og soveposer. Etter 20 år ble den ærverdige konkurrenten Høie kjøpt opp, og ny kompetanse og produksjonsteknikk er utviklet. Ørlandsbedriften eksporterer i dag halvparten av sin produksjon, i sterk konkurranse med drevne produsenter ute i verden. De som skal hevde seg i denne sammenhengen må være profesjonelle utviklere og de beste innkjøpere på råvarer.
Rigger for vekst
-Vi må være bevisste på ønsket om å være den beste i bransjen, den beste produsenten. Heldigvis har vi lojale og dyktige medarbeidere med høy kompetanse. Og vi har en stabil gruppe ansatte som har løftet oss dit vi er kommet, sier nytilsatt administrerende direktør Glenn Andersen og fabrikksjef Stig Hansen. Sammen rigger de Mascot Høie for fortsatt vekst og enda større produksjonsvolum.
Kvalitet og utvikling
-Dette betyr vedvarende fokus på kvalitet og utvikling, det er der forbrukerne velger nettopp våre produkter. Og vi må selvsagt ligge på topp med maskinparken, og slik bidra til en effektiv produksjon, forteller de ivrig.
Innsatsen for at du og jeg skal få en estetisk opplevelse i møtet med produktene – og en god natts søvn – krever sitt. Og alle må vite at den berømte soveputa ikke må benyttes i utide.
Tekst og foto: Geir Gjelseth